ΤΑ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΑ ΜΟΤΙΒΑ (ΕΠΙΛΟΓΟΣ)


Ποιό είναι το πρόβλημα με τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα; Πως είναι γενικά μια γνωστική διαδικασία που μας βοηθάει να ανταπεξερχόμαστε με κάποια ευκολία σε πρωτόγνωρες καταστάσεις (που όμως κάτι μας θυμίζουν από τα προηγούμενα βιώματά μας), όμως γίνονται προκατάληψη και τροχοπέδη όταν τα χρησιμοποιούμε για ανθρώπους. Οι άνθρωπο είναι πολύπλοκοι, δεν αντιδρούν όπως περιμένουμε εμείς, αλλά κι αν το κάνουν, δεν είναι για τους λόγους που φανταζόμαστε. 

Δέκα διαφορετικοί άνθρωποι στην φράση "είσαι ηλίθιος" θα αντιδράσουν διαφορετικά: άλλος θα βάλει τα κλάματα, άλλος θα αδιαφορήσει, άλλος θα σε βρίσει, άλλος θα γελάσει, άλλος θα βγάλει το μαχαίρι να σε σφάξει. Από την δική μας περιορισμένη εμπειρία (ή και πολύ περιορισμένη όπως στην περίπτωση του ναυτικού) ατόμων ενός μικρού κύκλου, δεν μπορεί να βγει συμπέρασμα για το τι θα κάνουν οι άλλοι. Μην "διαβάζετε" και ταξινομείτε τον κόσμο και το πιθανό μέλλον των σχέσεών σας με βάση τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα. Οχι μόνο τα μοτίβα δεν επαληθεύονται σε όλους τους ανθρώπους, αλλά κι αυτό που εξαρχής είδατε ως μοτίβο, μπορεί να είναι ήδη δική σας λανθασμένη ανάγνωση συμπεριφοράς (όπως στην περίπτωση του πολύφερνου γαμπρού, που καμία περίπτωση από όσες μου ανέφερε δεν ήταν "τύλιγμα" άντρα). 

Είχαν αρνητικές συνέπειες σε εμένα αυτοί οι περιορισμένης αντίληψης άνθρωποι; Οι δύο πρώτοι είχαν αυτό που είδατε, με παρενόχλησαν, αλλά δεν συζητάμε αυτό εδώ. Η προκατάληψη του τρίτου είχε συνέπεια πάνω μου μακροχρόνια, με απέτρεψε από εκεί και στο εξής να εκφράσω ανθρωπιστικό ενδιαφέρον και καλοσύνη σε άντρα με τον οποίο είχα δεσμό και βρισκόταν σε δύσκολη στιγμή. Ολη την καλοσύνη μου την εξέφραζα μόνο σε άντρες φίλους μου, σε αυτούς που ήξερα πως δεν θα νομίσουν πως προσπαθώ να "τους τυλίξω". Δεν είμαι τύπος των επαναλαμβανόμενων μοτίβων αλλά είμαι γυναίκα, είμαι υποχρεωμένη να προσέχω και να μαθαίνω από τα λάθη μου, όταν μου συμβεί κάτι άσχημο, φροντίζω να μην ξαναβρεθώ ποτέ στις συνθήκες που ίσως επαναλάβουν την άσχημη εμπειρία.  Ετσι λοιπόν, αν και υπήρξαν κι άλλοι δεσμοί μου στην συνέχεια που αρρώστησαν ή χτύπησαν με μηχανές και είχαν ανάγκη βοήθειας, δεν τους βοήθησα. Better safe than sorry που λένε και στο χωριό μου. 

Ομως περισσότερο θα έλεγα πως όλα αυτά είχαν αρνητική συνέπεια σε εκείνους τους ίδιους που δρούσαν βάση προκαταλήψεων,  με εκκίνηση ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο. Θα μπορούσαν να ζήσουν μια ζωή απολαυστική, πιο τρυφερή, πιο ανοιχτή αν δεν ήταν αρκετά βλάκες και δεν έκαναν αυτήν την μονοδιάστατη ανάγνωση στους ανθρώπους. Και ο ναυτικός είχε μια όμορφη πλήρη ζωή που δεν μπορούσε να εκτιμήσει ακριβώς μια που νόμιζε πως ήταν καταναλωτικό αγαθό που το "αγόρασε', αλλά και ο πολύφερνος γαμπρός απέτρεπε με την διαγωγή του τις γυναίκες να είναι εκδηλωτικές και ισότιμες σύντροφοι. Τι κρίμα! Πόσες ζωές άραγε πάνε χαμένες εξαιτίας όλων αυτών των λανθασμένων εκτιμήσεων, εξαιτίας όσων άλλο πράγμα έχουν μπροστά στα μάτια τους κι άλλο βλέπουν εξαιτίας των φαντασμάτων που στοιχειώνουν την σκέψη τους;

Μην κάνετε όσα έκαναν οι ήρωες στις τρεις ιστορίες μας. Ξεχάστε τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα που γνωρίζετε κι αφήστε τους ανθρώπους να σας δείξουν τον εαυτό τους. Η ζωή είναι μια πλούσια εμπειρία, γεμάτη χρώματα και λεπτές αποχρώσεις. Αρκεί να της επιτρέψετε να δείξει τον πλούτο της. Εντάξει; 

(γράφει η Melusine)

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΑΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ή ΑΦΟΡΑ ΤΟΝ;

ΕΝΑΣ ΑΝΤΡΑΣ ΜΕ ΠΟΛΥ ΚΑΚΟ ΣΤΟΧΟ

AN UNSOLICITED DICK-PICK